juno61
Geregistreerd op: 27 Okt 2008 Berichten: 1817
|
Geplaatst: 17-02-2010 13:25:54
Onderwerp: geschiedenis gl1100
|
|
|
GL1100
----------
Vanaf 1980 tot 1983 werd de GL1100 geleverd, een model dat afgezien van een iets grotere cilinderinhoud een verbeterde vering en elektronische ontsteking bood. Op de GL1100 was geen kickstarter meer gemonteerd. Alhoewel de GL1000 dit nog wel had, was het in de praktijk niet mogelijk de motor met kickstarter aan de praat te krijgen wegens de hoge compressie.
In 1980 werd de Interstate uitvoering leverbaar van de Goldwing. Dit was de eerste motorfiets ter wereld die volledig als toermotorfiets aangekleed leverbaar was af fabriek. Kuip, zijkoffers en topkoffer waren standaard gemonteerd. De nog leverbare naked-bike werd vanaf dat moment de GL1100 Standard genoemd.
Omdat de Verenigde Staten de belangrijkste markt bleek voor dit type motorfietsen, verplaatste Honda in 1981 de productie van Japan naar Ohio. Een jaar later kwam de Aspencade uitvoering op de markt, gebaseerd op de Interstate, maar met meer luxe uitgevoerd. Zo was de Aspencade uitgevoerd met AM/FM radio, en veel meer chromen onderdelen. In het laatste modeljaar van de GL1100 werd een digitaal LCD dashboard geïntroduceerd, en werd de motorfiets voorzien van een anti-duik systeem
groetjes
rafke
|
|