|
Auteur |
Bericht |
IJSBLOK
Geregistreerd op: 06 Aug 2009 Berichten: 2452 Woonplaats: Deurne (Antwerpen)
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:09:35
Onderwerp:
|
|
|
Volstaat het om af en toe eens 98 te tanken voor een flinke rit, om hetzelfde resultaat te krijgen? _________________ .
.
Heaven can wait
Grote fan van Roadwarrior ! ! ! !
|
|
|
|
jantje beton
Geregistreerd op: 11 Jun 2009 Berichten: 1026 Woonplaats: hoeselt
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:11:02
Onderwerp:
|
|
|
IJSBLOK schreef: | Met mijn scooter 125 cc beweert de garagist dat ik sneller zou kunnen rijden als ik altijd 98 tank ? |
helaba niet te snel hé anders _________________
wees niet bedeesd Jantje is weer op het forum geweest
|
|
|
|
wing67
Site PR
Geregistreerd op: 10 Nov 2009 Berichten: 4989 Woonplaats: Maaseik
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:12:02
Onderwerp:
|
|
|
en één keer om de zoveel eens een product voor de smering bij de benzine doen, is ook nie slecht, heb nu net zo een kuurke gedaan, reinigd ook de motor...., tja, de vrouw gaat ook regelmatig voor haar nagelkes, dus mijne motto regelmatig ook een kuurke héééé _________________
-----GL 1800 - Hannigan GTL sidecar ---------------------Rune 1800 chrome edition-----
|
|
|
|
IJSBLOK
Geregistreerd op: 06 Aug 2009 Berichten: 2452 Woonplaats: Deurne (Antwerpen)
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:12:30
Onderwerp:
|
|
|
Officiële prijzen van vandaag (maximumprijzen!)
Diesel € 1,2240
Eurosuper 95 € 1,5070
Eurosuper 98 € 1,5310
LPG € 0,5840 _________________ .
.
Heaven can wait
Grote fan van Roadwarrior ! ! ! !
|
|
|
|
jantje beton
Geregistreerd op: 11 Jun 2009 Berichten: 1026 Woonplaats: hoeselt
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:13:15
Onderwerp:
|
|
|
dan moet ik da ook doen ze gaat alle weken naar den hondstrimmer _________________
wees niet bedeesd Jantje is weer op het forum geweest
|
|
|
|
mysteryman
Geregistreerd op: 24 Nov 2009 Berichten: 244 Woonplaats: mechelen
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:13:42
Onderwerp:
|
|
|
EUROSUPER 95 : € 1.507
SUPERPLUS 98 : € 1.531
ik tank altijd 98
voor die 30cent extra
maar afwisselen kan geen kwaad zeker _________________ ride or die
"I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not."-
|
|
|
|
IJSBLOK
Geregistreerd op: 06 Aug 2009 Berichten: 2452 Woonplaats: Deurne (Antwerpen)
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:14:45
Onderwerp:
|
|
|
Citaat: | helaba niet te snel hé anders |
dat ding gaat maar 100 op de kilometerteller, dus dat valt mee. Op de snelweg of de antwerpse ring moet je er niet mee komen, de luchtweerstand is zo slecht, je kan dat ding amper recht houden als je een veertigtonner voobij gaat... _________________ .
.
Heaven can wait
Grote fan van Roadwarrior ! ! ! !
|
|
|
|
juno61
Geregistreerd op: 27 Okt 2008 Berichten: 1817
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:15:38
Onderwerp:
|
|
|
Ja frank,
heb mij die vraag ook al eens gesteld
heb me laten vertellen voor een enkele keer dat het geen kwaad kan ,
maar dan zegd de fabrikant weer ,of RON 95 of RON 98
regelmatig wisselen is schijnbaar ook weer niet goed
allééé da is wat ze mij verteld hebben
rafke
|
|
|
|
IJSBLOK
Geregistreerd op: 06 Aug 2009 Berichten: 2452 Woonplaats: Deurne (Antwerpen)
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:15:59
Onderwerp:
|
|
|
Citaat: | dan moet ik da ook doen ze gaat alle weken naar den hondstrimmer |
Damm, moet ze dan ook alle drie maanden een nieuw vlooienbandje _________________ .
.
Heaven can wait
Grote fan van Roadwarrior ! ! ! !
|
|
|
|
jantje beton
Geregistreerd op: 11 Jun 2009 Berichten: 1026 Woonplaats: hoeselt
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:16:13
Onderwerp:
|
|
|
IJSBLOK schreef: | Citaat: | helaba niet te snel hé anders |
dat ding gaat maar 100 op de kilometerteller, dus dat valt mee. Op de snelweg of de antwerpse ring moet je er niet mee komen, de luchtweerstand is zo slecht, je kan dat ding amper recht houden als je een veertigtonner voobij gaat... |
je moet ook rijden met uwen mond dicht hé manneke anders schep ge teveel wind _________________
wees niet bedeesd Jantje is weer op het forum geweest
|
|
|
|
IJSBLOK
Geregistreerd op: 06 Aug 2009 Berichten: 2452 Woonplaats: Deurne (Antwerpen)
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:17:12
Onderwerp:
|
|
|
Tja, groot bakkes.... _________________ .
.
Heaven can wait
Grote fan van Roadwarrior ! ! ! !
|
|
|
|
jantje beton
Geregistreerd op: 11 Jun 2009 Berichten: 1026 Woonplaats: hoeselt
|
Geplaatst: 05-05-2010 00:17:21
Onderwerp:
|
|
|
IJSBLOK schreef: | Citaat: | dan moet ik da ook doen ze gaat alle weken naar den hondstrimmer |
Damm, moet ze dan ook alle drie maanden een nieuw vlooienbandje |
Geen maat groot genoeg _________________
wees niet bedeesd Jantje is weer op het forum geweest
|
|
|
|
G.W.Poes
Geregistreerd op: 14 Apr 2010 Berichten: 348
|
Geplaatst: 05-05-2010 02:02:10
Onderwerp:
|
|
|
Inhoud
INTRO 1
OCTAANGEHALTE 1
SPECIFIEKE ENERGIE 1
WARMTE 2
VERBRANDINGSSNELHEID 2
BRONNEN 3
Intro
In veel high-performance situaties op het circuit, zijn coureurs er van overtuigd dat ze
brandstof moeten gebruiken dat een hoog octaangehalte heeft omdat hen dit meer vermo-
gen zou opleveren, en dus een voordeel ten opzichte van de concurrentie zou geven. Maar
niets is minder waar: door het toevoegen van benzine met een hoger octaangehalte kan je
motor zelfs slechter presteren. En wel om de volgende reden. Octaan is een arbitrair num-
mer welke berekend wordt door het gemiddelde te bepalen van het Research Octane
Number (RON) en het Motor Octane Number (MON), en is niet meer dan een indicatie voor
de klopvastheid van de benzine. Van deze twee getallen is MON trouwens meer geschikt
als aanduiding voor racebrandstof omdat het bepaald wordt onder zware belasting en hoge
snelheden.
Octaangehalte
Octaangehalte is dus niet een maat voor vermogen, of beter gezegd: het is geen maat voor
de specifieke energie dat een brandstof bevat. Daarnaast is het zo, dat brandstoffen met
een hoog octaangehalte langzamer verbranden dan de meeste ongelode benzines en kun-
nen daarom de prestaties van standaard of licht gemodificeerde negatief beïnvloeden. Een
hoog octaangehalte op zichzelf, betekent niet per definitie dat de brandstof traag verbrandt.
Daarom heeft het dan ook geen directe invloed op de vermogenscurve van een motor.
De neiging tot pingelen (en dus het octaangehalte) van een brandstof is een functie van het
aantal vrije radicalen in de brandstof voor het ontbranden en kan worden verlaagd door het
toevoegen van tetra ethyl lood, aromaten en nog een paar andere toevoegingen. Hoewel
sommige raceteams alleen maar het maximum octaan gehalte gebruiken om benzines uit
te kiezen, heeft dit voor race doeleinden geen zin.
Specifieke energie
In plaats daarvan zouden ze naar de hoeveelheid energie (warmte) die vrijkomt bij het ver-
branden van de benzine moeten kijken. Dit wordt ook wel aangeduid met de “specifieke
energie” van een brandstof. Deze beschrijft veel beter wat de hoeveelheid vermogen is die
je uit de brandstof kunt krijgen. De specifieke energie is het product van de “lower heating
value,” LHV, van de moleculaire massa van lucht, (molecular weight) MW, gedeeld door de
lucht-benzine verhouding (air-fuel) (AF). Ofwel:
Specifieke energie = LHV*MW/AF
Voorbeeld:
Benzine
LHV = 43 MJ/kg en
AF=14.6, terwijl voor
Methanol LHV = 21.1MJ/kg (minder “warmte “dan benzine) en
AF=6.46 (een rijker brandstofmengsel dan benzine).
Als je de bovenstaande formule gebruikt, kun je zien dat methanol maar een 10% hoger
specifieke energie heeft dan benzine. Dus dat betekent dat je vermogen toeneemt door de
motor te laten draaien op methanol door alleen maar de sproeiers te veranderen (of de
mapping van je injectie). Maar zoals gezegd, dit is maximaal slechts 10%.
Als je de specifieke energie van racebenzine met goede benzine (A-merk) van de pomp
zou vergelijken, zou je weinig tot geen verschil zien. Alleen alcoholen (zoals methanol of
ethanol) hebben een klein beetje meer specifieke energie dan normale benzine.
Andere zuurstof gedragen brandstoffen, naast alcoholen en nitromethanen, die hier en daar
verkrijgbaar zijn van Shell en ELF, geven een klein voordeel (1% - 2%) als de sproeiers van
de motor aangepast worden, maar zijn voor veel raceteams niet de moeite waard om in te
investeren vanwege de hoge kosten.
Het echte voordeel van racebenzines zit hem in het feit dat ze hogere compressie ratio’s
(door hun hogere octaangehalte) kunnen hebben en dus indirect meer vermogen leveren
omdat je nu een motor kunt bouwen met een hogere compressie.
Daarnaast verbranden alcoholen op een lagere temperatuur dan benzine, wat inhoudt dat
deze zelfs nog hogere compressie ratio’s aankunnen voor nog meer vermogen.
Warmte
In het kort gezegd, in een bepaalde motor levert een brandstof die niet pingelt dezelfde
hoeveelheid vermogen als de meeste dure racebenzines. Soms kan het wel zo zijn, dat
wanneer je een andere (gewone) benzine gebruikt, de motor plotseling beter draait. De re-
denen hiervoor kunnen indirect zijn. Ten eerste kan de lucht-benzine verhouding (dus je
sproeiers of injectie settings) per ongeluk beter passen bij de brandstof die rijdt. Ten twee-
de kan het zo zijn dat de nieuwe benzine beter bij de volumetrische efficiëntie (dat is het
“ademen” van de motor) past. Dat gebeurt als volgt: een brandstof verdampt snel wanneer
het in contact komt met de hete wand van de cilinder en zuigerkop wat een extra druk ver-
oorzaakt binnen in de cilinder. Daardoor neemt de opname hoeveelheid van verse lucht-
benzine mix af. Dit is een belangrijke, maar vaak over het hoofd geziene factor en wordt
aangeduid met de hoeveelheid warmte die nodig is om de benzine te laten verdampen, of-
wel “enthalpie van verdamping” (H).
Een hoge waarde voor H zal de motor makkelijker laten ademen. Maar er zit een addertje
onder het gras. Een hogere H-waarde leidt tot een andere temperatuur in de motor. Dit is
het belangrijkst voor een tweetakt, waarin de prestatie sterk afhankelijk is van het koelend
vermogen van het inkomende lucht-benzine mengsel. Zelfs moderne watergekoelde twee-
takten zijn afhankelijk van het koelend vermogen van het inkomend mengsel. Voor viertak-
ten moet een brandstof verdampen zodat deze een maximale hoeveelheid warmte aan de
motor onttrekt. De kleine variatie in geproduceerde pk’s van verschillende brandstoffen is
slechts van secundair belang.
Verbrandingssnelheid
Ook belangrijk is de snelheid van de vlam (verbrandingssnelheid): vermogen wordt geopti-
maliseerd door een snelle verbranding. Hierdoor stijgt de verbrandingsdruk het snelst en
kan meer arbeid leveren voor zuiger. De verbrandingssnelheid ligt typisch tussen de 35 en
50 cm per seconde. Dit is behoorlijk laag, vergeleken bij de snelheid van het geluid waar-
mee drukgolven zich verplaatsen, en is zelfs laag vergeleken met de gemiddelde zuiger-
snelheid. Het is belangrijk om te begrijpen dat de ontbrandingssnelheid verhoogd wordt
door turbulentie.
Het grappige is, dat je al deze relevante informatie zo krijgt van de brandstoffabrikanten.
Met de spec-sheets kun je gewoon de brandstof uitkiezen die het beste bij jouw wensen
past. Hete motoren en tweetakten moeten een brandstof met een hoge “H”- waarde hebben
zodat doordat die brandstoffen goed koelen. Meer vermogen (en meer warmteontwikkeling)
krijg je met benzines met een hoge specifieke energie.
Oh ja, de meeste brandstoffen die je bij de benzinepomp kunt krijgen hebben specifieke
energieën die niet beter of slechter zijn dan de meeste race-brandstoffen. Het vermogen
van de benzine van de benzinepomp is vaak identiek aan dat van racebrandstoffen en is de
enige reden om racebrandstoffen te gebruiken om detonatieproblemen te voorkomen, of
omdat racebrandstoffen vaak consistentere waardes hebben, en dus consistente afzettin-
gen hebben op de bougie en uitlaat. En dus is het makkelijker de motor af te stellen.
Grts G.W.Poes _________________ On Retirement -
My wife said "Watcha doin today?"
I said "Nothing"
She said, "You did that yesterday."
I said " I wasn't finished."
|
|
|
|
loewieke
Geregistreerd op: 27 Okt 2009 Berichten: 501 Woonplaats: Glabbeek (Vlaams Brabant)
|
Geplaatst: 05-05-2010 07:39:16
Onderwerp:
|
|
|
Regelmatig een produkt van Marly C2i bij de benzine toevoegen als je gaat tanken.
Verkrijgbaar bij AUTO 5
Doe dit al van als ik een moto heb en nog nooit met iets last gehad,zoals ,vuil in de carbs,condensie in de tank en een lager benzine verbruik,enz....
Tank 95 en 98 en met geen beiden al miserie gehad.
Wel zorg ik ervoor tijdens de winterperiode dat de wing gestald staat met 98,wordt iets minder snel slecht.
Mvg Louis
|
|
|
|
|